Ozubnicová železnice na Liberecku

Zubačka je mechanizmus, používaný v železniční dopravě přímo v kolejích. Jedná se o systém, který v minulém století pomáhal lokomotivám a celým vlakům překonat vysoká stoupání tratě, která nešla jinak postavit.

Jedná se o unikátní ozubený pás, který je zabudován v koleji. Jedinou českou ozubnicovou železnicí je trať z Tanvaldu do Kořenova na Liberecku.

Zubačkou je myšlen ozubnicový pás. Na naší ozubnicové trati na Liberecku je systém Abtovy ozubnice se dvěma ozubnicovými pásy položenými vedle sebe veprostřed koleje. Tyto pásy jsou mezi sebou posunuty, to znamená, že vždy proti zubu vychází mezera na druhém pásu. Díky tomu je zaručen plynulý chod vlaku. Aby ozubnice dobře fungovala, je v lokomotivě zabudovaný ozubnicový stroj, kdy při nájezdu na ozubnicový pás se musí jízda vlaku zpomalit až na 5km/h.

Mechanizmus tedy obsahuje zuby, odpružený nájezd na ozubnici a stroj přímo v lokomotivě, což bylo pro tehdejší překonání značných stoupání potřebné.

 

V naší zemi se dochovala jediná ozubnicová trať. Vede z již zmíněné stanice Tanvald do Kořenova. I když v minulosti byly pásy položeny téměř po celé délce úseku, včetně speciality ve formě ozubnicové výhybky ve stanici Dolní Polubný, můžeme dnes raritu, prohlášenou za kulturní památku vidět jen v úsecích některých.

Lokomotivy používané pro tento systém vlastní společnost Tanvald. Ta se stará o údržbu dvou krasavic, řady T426 přezdívané Rakušanky. Pravidelně každý rok se stroje účastní provozu na několika zvláštních jízdách, kdy je možno vidět celý ozubnicový systém v praxi.

 

V České republice se v současné době s vybudováním nových ozubnicových tratí nepočítá. Moderní vozidla, která na naší železnici jezdí, zvládají mnohem vyšší stoupání, než tomu bylo v minulém století a ani u nás žádná místa s extrémními sklony zatím nejsou.

Co se týká zahraničních zemí, tak tam je určitě velmi známá ozubnicová trať na Slovensku ze stanice Poprad Tatry do Štrbského Plesa. Dále tento systém můžeme najít hlavně v horách, třeba ve Švýcarsku v oblasti vrcholu Rigi, kde se nachází první dráha s ozubnicí v Evropě.

Systémů ozubnice bylo vyvinuto několik druhů. Od Abtovy až například k Lochernově ozubnici. Vždy však jde o to, aby vlak dokázal překonat vysoká stoupání.